piątek, 10 kwietnia 2020

Stanisławski i bodiaki. Wspomnienia z zaścianka Rzędziany.

Znany młodopolski pejzażysta Stanisławski często-gęsto malował na malutkich kawałeczkach tektury przydrożne chwasty, z których ulubione to "bodiaki". Faktycznie, fajnie wychodzą w kontrze na czarnobiałej błonie, tym bardziej później odbite i wywołane w licie. Popełniłem nieco sielskich widoczków kilka lat temu, wlokąc się ze statywem koło lokalnej drogi przy zaścianku Rzędziany niedaleko Tykocina. Nie widać tego, ale kilkaset metrów dalej hałasowała przelotówka z Warszawy do Białegostoku.
Do kamery założyłem drobnoziarnistą błonę Rollei RPX 100, którą po powrocie wywołałem w HC-110 rozrobionym z wodą w proporcji 1:63.

Korzystając z większej ilości wolnego czasu wyciągnąłem z koszulki stary negatyw. Naświetlony w mojej ulubionej Mamiyi C330f, do której założyłem onegdaj o wiele za rzadko używanego japońskiego Heliara 4,5/105. Posiada on tę miłą dla oka cechę, że głębia ostrości jest niewielka, lecz -jak sama nazwa wskazuje - wielce ostra przy podkręconej do f = 5,6 - 8 przysłonie. Daje też piekne rozmycie tła, tak pożądane w fotografii piktorialnej.

Czas wołania negatywu był dobrany zgodnie ze sztuką, w związku z czym z negatywu dobrze wyszły zarówno odbitki tradycyjne jak i litowe.
Z litem będzie jeszcze trochę zabawy - tym razem odbijałem na starym papierze RC Agfa MCP 310, który daje piękne kolory i przejścia tonalne, jednak przed włożeniem do zupy należy go namoczyć przez parę minut w letniej wodzie. Nie pomyślałem o tym, i na wywołanym papierze widoczne są miejsca, gdzie na moment zatrzymał się wywoływacz w trakcie wkładana naświetlonego papieru do kuwety. Mają one postać jaśniejszych miejsc - nie występuje to przy wołaniu innych papierów, szczególnie barytowych. AGFA wymaga jednak innego postępowania.
Niemnie jednak mam wglądówki i wiem, które ujęcia warto powtórzyć w większym formacie.
Bodiaki. Mamiya C330f, Heliar 4,5/105 mm, filtr żółty, statyw. Błona Rollei RPX 100. Papier AGFA MCP 310 RC. Wywoływacz litowy własny ORWO 70.

Przydrożne chwasty, droga gruntowa przy zaścianku Rzędziany. Parametry j.w.

Kilkaset metrów dalej cywilizacja. Parametry j.w.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz