niedziela, 23 czerwca 2024

Gdańsk odjechany w gumie dwuchromianowej - odsłona czerwcowa.

 Jako że nadeszło lato to uznałem, że należy spróbować klasycznej metody gumy dwuchromianowej/arabskiej, czyli naświetlania na pełnym słońcu. O ironio - dzisiaj pierwszy dzień lata deszczowy i ponury, ale przedwczoraj, czyli we czwartek w dniu 20 czerwca słońce zechciało zaświecić, ultrafioletu starczyło na 7 odbitek, z których cztery uznaję za skończone. Czas naświetlania to 2,5-3,5 minuty, co uznaję za sukces techniczny. Pod światłem sztucznym UV potrzeba co najmniej 10-12 minut.

Powtórzyłem ujęcie, które lubię, czyli zmultiplikowany Ratusz Głównego Miasta (format A4), prócz tego zdjęcie z sierpnia 1991 przedstawiające replikę kogi z Bremy cumującą na Motławie. Format odbitek to 20 x 20 cm. Jedno ujęcie to cyfra, ale pierwsza warstwa była przeznaczona tylko do pokazania tego, jak mniej więcej działa cały proces dla mojego imiennika, który przyjechał do starego Kraju z Kanady. Nie jest to więc żadna rewelacja, tylko wstęp do poważniejszych działań w późniejszym czasie. Format A4.

Do tego zirytował mnie nabyty specjalnie do nakładania gumy pędzel drogi i wysoce artystyczny, z którego zaczęło wychodzić włosie, skutecznie wiążąc się z emulsją na papierze. Włosie dało się wypłukać w trakcie wywoływania, pozostawiło jednak po sobie pamiątki w postaci jaśniejszych śladów po przyklejonych włoskach. Uznaję to jednak za nauczkę - w markecie budowlanym kupiłem kilka pędzli gąbkowych, które - mam nadzieję - zapracują przy kolejnych czynnościach związanych z nakładaniem gumy dwuchromianowej. Jeżeli jednak ktoś byłby zainteresowany, to chętnie zamienię zdjęcia na bilety NBP. Lojalnie uprzedzam, że prawdziwy hit kolekcjonerski jest dopiero w fazie przygotowań. Na razie mam pierwszą warstw 40 x 40 cm, z której jestem zadowolony. Planuję dodać jeszcze co najmniej dwie.

Widoki Motławy wersja dwuwarstwowa, sierpień 1991.

j.w, po nałożeniu trzeciej warstwy.

Widoki Motławy II, wersja dwuwarstwowa

Widoki Motławy II, po dodaniu trzeciej warstwy na cienie.

Dwie wieże Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. Dwie warstwy.

Widoki Motławy 2021, trzy warstwy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz