poniedziałek, 8 stycznia 2018

Łuki i kąty.

Dla uzyskania efekty podwójnej ekspozycji można poczynić także tzw. sandwicha, czyli złożyć ze sobą dwa negatywy w karetce powiększalnika. Niektórzy naświetlają jeden negatyw po drugim, lub przenoszą papier spod jednego powiększalnika pod drugi, naświetlając go kolejno po uprzednim ustaleniu parametrów ekspozycji.
W tym przypadku były to jednak dwa negatywy, niezbyt gęste, nie przewołane, długo naświetlane pod powiększalnikiem po złożeniu (ok. 3,5 min.), i wołane w dość  mocno rozcieńczonym wywoływaczu litowym konfekcjonowanym fabrycznie. Stąd widoczne jasne plamy w cieniach.
Teraz użyłbym ORWO 70 składanego samodzielnie, czego próbki pokażę przy innej okazji.
Kamera to TLR Mamiya C330 z obiektywem 2,8/80, błona 120 japońska Fuji Neopan 400, której zaprzestania produkcji nie mogę odżałować.
Niech szlag trafi księgowych, którzy dyktują wszystkim, co mają robić! Skutkiem tego z rynku poznikało mnóstwo naprawdę świetnych produktów, których jedyną wadą była niszowość. Natura jednak nie znosi próżni i na ich miejsce weszły nowe produkty. A Neopana 400 wielka szkoda.

Odbitka litowa 29x29 cm. To jest podwójna ekspozycja w kamerze średnioformatowej. Papier Foma 123 BO.


Odbitka litowa 29x29 cm. Sandwich z dwóch negatywów. Papier Fomatone MG 132.

Sandwich j.w.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz