niedziela, 17 marca 2024

Guma dwuchromianowa, pierwsze gotowe kolory.

 Zrobiłem wreszcie moje pierwsze mocno kolorowe gumy, z których jestem dość zadowolony. Oczywiście są to moje pierwsze prace wielowarstwowe, stopniowo nabieram doświadczenia i wyczucia. 

Porównawczo obok naświetlania emulsji na bazie proszku PVC użyłem też prawdziwej gumy arabskiej. Pierwsze wnioski są takie, że przy takich samych proporcjach składników warstwy na bazie PVC wymagają krótszego naświetlenia i są bardziej kontrastowe, zaś warstwy na "prawdziwej" gumie arabskiej potrzebują mniej więcej dwukrotnie dłuższego czasu naświetlania. Tak więc prawdopodobnie w przyszłości będę mieszał wodę demineralizowaną z proszkiem PVC.

Ważne jest bardzo dokładne rozmieszanie składników, szczególnie dotyczy to akwareli; istotny jest sposób nakładania - wałek z jak najmniej porowatej gąbki albo płaski pędzel gąbkowy. Papier musi być akwarelowy - do kilku gum użyłem papieru dla dzieci o gramaturze 180 g/m2, który po namoczeniu robi się bardzo wiotki i trzeba się z nim delikatnie obchodzić, by po długim namoczeniu w wodzie nie rozszedł się w rękach. Były to jednak próby, i ten papier wykorzystam tylko do testów. Pozostają produkty o gramaturze  powyżej 250 g/m2.

Guma 4 warstwowa, papier akwarelowy A4.



Guma 2 warstwowa, papier dla dzieci, bardzo słaby po namoczeniu.

Guma 2 warstwowa, papier akwarelowy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz